top of page

Mainland & Pelionland

Updated: Jun 15, 2020

וואו איזה טיול זה היה! קצת מהכל, קצת מההרים, קצת מהמפלים, קצת נחלים, קצת ערים, קצת מכל חוף, הרבה טבע והרבה מאוד כבישים...

תקציר: נחיתה באתונה, אבריטניה, העיירה ליבדיה, קרפיניסי, טיול ג'יפים בפינדוס, מפלי הגשם הנצחיים, המערה השחורה, אגם קרמסטון, ארטא, יואנינה, זגוריה, ויקוס, רוגובוס פולס, נהר ה- AOOS, גשר קוניצה, סלוניקי, וכמובן חצי האי פיליון.

Vikos Gorge, trip to north Greece and Pelion

הנה מסלול הטיול שלנו:

כמו תמיד נחתנו באתונה, אבל שלא כמו תמיד, הפעם נחתנו בלילה. חיפשנו מלון שיהיה בנתיב הנסיעה שלנו למרכז יוון, וישנו במלון 3 כוכבים מפנק מרשת Coco-mat המומלצת בשכונת קיפיסיה, חצי שעה מצפון לשדה התעופה. המלון השוכן בפרבר יוקרתי של אתונה, מעוצב נקי ונעים ומגיש ארוחת בוקר טובה ועשירה, כפתיחה מוצלחת ליום מושלם.

לפנינו נסיעה ארוכה לחבל אבריטניה ולכן בדרך תכננו עצירה בעיר ליבדיה. עלינו לתצפית מהכנסיה האורתודוקסית Ierousalim (שיש שאומרים שזה על שם ירושלים הקדושה) ממנה רואים נוף פתוח של האמפיתאטרון והסביבה. העליה לא קלה אבל הנוף בסוף 600 המדרגות מפצה. ירדנו את כל הדרך חזרה ל-Krya's Water Sources ולפסל הנימפה במים statue of Nymph Erkyna)‎), אכלנו צהריים באחת הטברנות והמשכנו בדרך.

Livadia, trip to north Greece and Pelion

מ- Livadia נסענו ישר לבירת המחוז- העיר הגדולה והיחידה קרפיניסי. בקרפיניסי מתגוררים כ- 8000 אנשים מתוך 20,000 תושבי מחוז אבריטניה כולו המפוזרים על פני מאות כפרים בהרים, בחלקם 10 תושבים בלבד הגרים בכפר מבודד למרגלות ההר. הלכנו לישון ביוון במלון סוויטות בניהול משפחתי עם בריכה ונוף משגע (The View Village). קמנו בבוקר בתוך העננים למראה פסגות שוויצרי מופלא.

Karpenissi, trip to north Greece and Pelion

למחרת יצאנו לטיול ג'יפים שהוזמן מראש מהארץ עם חברת Treking Hellas, חברה רצינית עם מדריכים ונהגים מקצוענים, וניכר היה שעבור יאניס המדריך שהגיע בדיוק בשעה שקבענו- האזור הוא המגרש הביתי שלו. חצינו במשך שעות את רכס הרי הפינדוס, שמכונה עמוד השדרה של יוון, וחוצה אותה מצפון לדרום בפסגות גבוהות ומדרונות אינסופיים. בדרך עברנו כפרים, נחלים, גשרים, הרים גבוהים וגבעות, שעות של נופים חולפים ולעיניים לא נמאס להתבונן.

Pindos, trip to north Greece and Pelion

Pindos,  trip to north Greece and Pelion

עשינו את הדרך המפותלת והמרהיבה ממזרח למערב עד למפלי הגשם הנצחי. אל המפלים מגיעים לאחר כשעה וחצי של הליכה קלה, רובה מוצלת, חלקה בתוך המים, בנקיק יפיפה, כשלאורך הדרך יש בריכות קטנות שניתן להיכנס ולהתרחץ בהן. מי המפל הגדול בסוף ק פ ו א י ם וממריצים את הדם למי שמעז.. הדרך חזרה היא באותו מסלול, אבל הכל נראה אחרת.

Panta vrechi,  trip to north Greece and Pelion

מסלול מפלי הגשם הנצחי |Panta Vrechi | Always raining.

***

אכלנו ארוחת צהריים קלה שיאניס המדריך הביא עבורנו (סנדוויצ'ים, בורקסים ופירות שנכללו במחיר) והמשכנו בטיול. עצרנו בשום מקום לקפה בכפרון קטן בשם Roska, קטן אבל עם נוף עוצר נשימה.

לקינוח, הפתענו את הילדים בסנפלינג מגשר בגובה 20 מטרים מעל ערוץ הנחל. היה יום ארוך וגדוש חוויות ויצאנו ממנו עם עם המלצות וטיפים סודיים להמשך הדרך.

בערב אכלנו במסעדת Mesostrati על יד הכפר Mikro Chorio. המסעדה מגישה מאכלים מסורתיים ממיטב תוצרת האדמה באזור, כל המנות שלקחנו היו מעולות, השירות היה נהדר ואדיב, והארוחה היתה הטובה ביותר בכל הטיול. רק חבל שלא יכולנו לחזור לשם שוב. המסעדה היתה מלאה וכדאי להזמין מקום.

למחרת נסענו לטיול למערה השחורה ולמעיין סודי שיאניס המדריך של טרקינג הלאס גילה לנו עליו. סוד זה סוד והיינו לבד במעיין הפרטי שלנו שהיה מקום מושלם לפיקניק לצידו. המים צלולים נקיים ועם זרימה נעימה שלוקחת אותך במורד הנביעה. הצטערנו ממש שלא השארנו בתכנון עוד יום-יומיים מהטיול לאזור המדהים הזה, אבל חייבים להמשיך בדרך.

Black cave hike,  trip to north Greece and Pelion

המשכנו בדרך צפונה כשהתחנה הבאה היא אגם קרמסטון. אגם מלאכותי עם מי טורקיז מדהימים שהיה עצירה מתודית אחרי כשעה וחצי נסיעה. שתינו בירה ופראפה בבית הקפה שעל האגם, שהדבר הטוב העיקרי שלו זה הלוקיישן המנצח, הנוף, והשירותים...

Kremaston lake,  trip to north Greece and Pelion

נסיעה של כשעתיים נוספת והגענו אל העיר ארטא שבחבל אפירוס, בצפון מערב יוון. טיילנו באזור הגשר העתיק מתקופת ימי הביניים שמעל נהר הארכטוס, ועצרנו להתרשם מעץ הדולב הענק הנתמך בסדים וממשיך להחזיק מעמד בגילו המופלג (לא פחות מרשים מהדולב הקשיש שבכפר צגראדה בפיליון). משם נסענו ללילה במלון בתוך חומות העיר העתיקה של יואנינה עיר הבירה של מחוז אפירוס (מלון מומלץ בשם Its kale boutique hotel). במהלך הקמת המלון נמצאו במקום שרידים ארכיאולוגיים, אשר מוצגים לראווה מתחת לרצפת חדר האוכל של המלון. למחרת קמנו מוקדם, ויצאנו לדרך מיד אחרי שהצטיידנו במצרכים בסופר Lidl בעיר.

בפאתי זגוריה עצרנו להפסקה בפסל הוקרה מרשים לנשות זגוריה הגיבורות, שהשתתפו במלחמת העולם השנייה במאמץ המלחמתי נגד האיטלקים. משם המשכנו ל Beloi Hike, שביל שההליכה בו נוחה וקלה, המסתיים בתצפית מרהיבה על ערוץ הויקוס בו עובר נהר הוידומאטיס. הערוץ שאורכו כ- 20 קילומטרים ועומקו עד 500 מטרים בתוך הרי הפינדוס מחזיק בשיא גינס (השנוי במחלוקת) כערוץ העמוק ביותר בעולם ביחס לרוחבו.

אכלנו ארוחת צהריים מאוחרת במסעדת הפיטריות המפורסמת ב Vitsa (היה לא רע, אבל המלצתנו: "ביוון אכול אוכל יווני") והגענו לכפר הקטן אנו פדינה שם ישנו במלון משפחתי בשם Pirrion Ano pedina במשך-3 לילות. טיילנו בכפרים, הגענו ל- papingo rock pools (אשר כונה על ידינו "הסחנה היווני"), חזרנו בשנית לגשר פפינגו ושכשכנו במימיו הקפואים של הווידומאטיס הזורם מתחתיו (רק הילדים עמדו באתגר הרחצה במים). בערב אכלנו במסעדת המלון ארוחה באווירה ביתית וחמה שהוגשה לנו על ידי בעלת הבית.

Zagori,  trip to north Greece and Pelion

ביום האחרון בזגוריה נסענו לטיול חובה ל- Stone bridge Konitsa ונכנסנו לרחוץ בנהר ה Aoos, היינו שם מספר שעות במים הנעימים ובמפלונים והזמן טס. זהו אתר שלא נמצא בשביל החומוס מסיבה לא ברורה, בעיקר כשמדובר בכ- 20 דקות נסיעה בלבד מהכפר אריסטי, ומבחינתנו אחד הספוטים האהובים ביותר בצפון יוון.

Aoos river,  trip to north Greece and Pelion

יצאנו מהנחל ועשינו הפסקה מהמנוחה בבריכה של Lotos Farm בישוב קוניצה. הבריכה היא חלק ממתחם בילוי קטן לכל המשפחה הכולל גם מגרש כדורסל ומתקנים לקטנטנים, הפתוח לקהל ללא תשלם אך כנגד צריכת מזון ומשקאות, כמקובל ביוון, והיה אתנחתא מעולה לכולנו. אין הרבה מלונות עם בריכה בזגוריה וזוהי אלטרנטיבה מעולה למי שמימי הנחלים לא מספיקים לו.

בבוקר נסענו ישירות לסלוניקי. בתכנון היה לעצור במספר אתרים בדרך ולהגיע למלון רק לפנות ערב, אבל בן ה 12 לא חש בטוב ועם סחרחורות קשות וחוזרות החלטנו להגיע למלון ולבצע הערכת מצב. בסלוניקי הזמנו 2 לילות במלון דירות פשוט ומומלץ (Polis Apartments) עם חניה. ניצלנו את המצב לסחוט מהלימון לימונדה ועשינו 2 מכונות כביסה.. יצאנו לעיר לאכול ארוחת צהריים מאוחרת ולקנות מצרכים להמשך השהייה, ויהי ערב ויהי בוקר יום חדש. למחרת הלכנו כולנו לטיול רגוע בעיר, לאורך טיילת ניקי, המגדל הלבן, ועד מיצג המטריות, ואכלנו במסעדה שהומלצה על ידי הפקידה במלון. מדובר במסעדה נאה שהיתה מלכודת תיירים מובהקת (למרות שביקשנו המלצה אותנטית), עם תפריטים בעברית עילגת, ותמחור מוגזם, אבל היינו עייפים מהחום הכבד, ולמזלנו האוכל היה טוב!! בערב יצאנו לרובע הבילויים Ladadika ונפרדנו מסלוניקי לטובת היעד הבא!

Thessaloniki, Greece

הטיול בישירות האחרונה שלו, ואנחנו נוסעים לפיליון בקוצר רוח. חוץ מהחופשה היוונית השווה שלנו בחופים של פיליון הילדים ציפו בהתרגשות לראות לראשונה את הבית שלנו בחצי האי, אבל למרבה הצער זה האפשר רק מבחוץ כי השיפוץ שהיה צריך להסתיים, טרם התחיל.. ועל כך בפוסט נפרד.

בתמונה : שכונה שלווה על החוף בכפר קאטו גדזאה.

Kato gatzea, West Pelion, Greece

את פיליון אנחנו כבר מכירים, ויצאנו קצת לטיולים בחצי האי, רכיבה על סוסים, הרבה בטן גב, והפעם בחופים פוטיסטיקה, אפיסוס וכמובן חוף הבית שלנו בקאטו גאדזאה לשם חזרנו מספר פעמים, להכיר את השכנים ולסמן טריטוריה..

Gatzea's ways, Pelion, Greece

Pelion, Greece

בוקר אחרון, קמים מאוחר מתמיד, אנחנו לא ממהרים היום וגם קצת מסרבים להיפרד. עושים סיבוב קניות בעיר הנמל וולוס שבפתח חצי האי (מדובר בעיר מודרנית ותוססת, השישית בגודלה ביוון, שיש בה קולינריה משובחת, חיי לילה פעילים ואופציה לקניות ברשתות המוכרות והאהובות ביום, על כך ראו כאן), גירוס פרידה מנחם בלאפה, ולדרך - נסיעה לשדה התעופה עם עצירה לשופינג משלים באאוטלט McArthurGlen.

מהפעם הקודמת שנסענו לטיול ב- Mainland עברו כבר שלוש שנים, אבל הטיול ההוא של קיץ 2016 נחרט לכולנו בזיכרון ובלב ומוביל את דירוג הטיולים המשפחתיים שלנו לנצח. עכשיו כבר יש שני טיולים ליוון בטופ 5.

.....................................................................................................................................................................